інформатика 7/22

Зошит на 60 аркушів в клітинку

 09.03.2023

Уроки 1, 2

Тема 1. Інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси

Завдання:

  1. Опрацювати теоретичний матеріал
  2. Записати конспект в зошит
  3. Переглянути презентацію, нище за посиланням
  4. Вивчити поняття
  5. Знайти цю інформацію в підручнику Інформатика 10(11). автор Морзе, Барна, 2018р



Роздiл 
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ІНФОРМАТИКИ.
СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА СИСТЕМИ
1. Що таке повідомлення, дані, інформація?


Інформатика є дуже молодою наукою, порівняно з іншими науками,

такими, наприклад, як математика або фізика. Їй близько сімдесяти ро-
ків. Так, історія математики, приміром, налічує кілька тисячоліть. Як і в

кожній науці, в інформатиці є основ-
ні поняття. До них належать такі по-
няття: «інформація», «по відомлення»,

«дані», «інформаційні процеси», «ін-
формаційні технології», «інформацій-
ні системи», «алгоритм», «код», «про-
грама» та ін.

ІНФОРМАЦІЯ, ПОВІДОМЛЕННЯ, ДАНІ

В інформатиці, що закономірно для молодої науки, тривають дискусії
вчених відносно підходів до пояснення основних понять цієї науки. Їх

погляди можна узагальнити в кілька теорій залежно від того, як вони по-
яснюють поняття «інформація».

Прибічники «традиційного підходу» опираються на наукові праці
засновників теорії зв’язку Р. Хартлі (1888–1970) та К. Шеннона (1916–

2001). У цій теорії термін «інформація» є синонімом терміна «повідомлен-
ня», зміст повідомлення ігнорується, а саме повідомлення розглядається

як набір сигналів різного виду залежно від способів передавання та фікса-
ції повідомлень.

«Атрибутивний підхід» базується на твердженні, що інформація
є невід’ємною частиною матеріальних об’єктів, є їх описом, атрибутом. За

такого підходу інформація є об’єктивною характеристикою матеріаль-
ного об’єкта та існує незалежно від свідомості людини.

Представники «філософського підходу» розглядають інформацію як
результат відображення у свідомості людини реалій навколишнього світу.

При цьому враховується зміст повідомлень, що передаються, опрацьову-
ються, зберігаються.

У цьому підручнику пропонуються нижченаведені підходи до пояснен-
ня основних понять інформатики.

Інформація — одне з основних понять інформатики, строге й універ-
сальне означення якого неможливе. Інформація є відображенням реалій

навколишнього світу в свідомості людини.
Не можна казати про кількісні характеристики відображення людиною

реалій зовнішнього світу, оскільки неможливо однозначно передбачити ре-
зультат такого відображення для різних людей і навіть для однієї і тієї

самої людини за різних умов. Тому неможливо говорити про вимірювання
інформації та її кількісні характеристики.
1.1.

Поняття — форма мислення, яка ві-
дображає істотні властивості,

зв’язки предметів і явищ.

Термін (лат. terminus — межа, кор-
дон) — слово, словосполучення, сим-
воли, що описують поняття.

Атрибут (лат. attributio — власти-
вість ) — суттєва, невід’ємна власти-
вість предмета або явища.

7

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В СУСПІЛЬСТВІ

Так, враження від переглянутого кінофільму в різних людей будуть
різними. Різне враження може бути навіть в однієї і тієї самої людини за
різного емоційного стану, настрою, стану здоров’я тощо. По-різному ми
оцінюємо смак страв, стилі одягу тощо. Тобто ми по-різному сприймаємо

навколишній світ і відповідно по-різному відображаємо його у своїй свідо-
мості.

Повідомлення — це деякі сигнали чи послідовності сигналів, які сприй-
маються людиною через органи чуття (зір, слух, дотик тощо). У технічних

пристроях для операцій з повідомленнями використовують різноманітні

датчики, що можуть сприймати навіть ті сигнали, які не підвладні орга-
нам чуття людини, наприклад рентгенівське випромінювання.

Повідомлення можуть подаватися різними способами: електричними

сигналами, малюнками, звуками, схемами, текстом тощо. Слід зауважи-
ти, що за одного й того самого подання повідомлення може нести зовсім

різний зміст, залежно від обставин, у яких воно передається і приймаєть-
ся, підготовленості до його тлумачення людини, яка приймає й аналізує

повідомлення та робить (синтезує) відповідні висновки.

Дані — це повідомлення, які подано у вигляді, зручному для зберіган-
ня, передавання та опрацьовування.

Зв’язки між інформацією та повідомленням можна проілюструвати на
прикладі:

Пояснення вчителем правил виконання математичних обчислень уче-
ниця або учень сприймає з використанням рецепторів звуку та зору. Від
рецепторів сигнали потрапляють у головний мозок, де опрацьовуються.
Для усвідомлення змісту повідомлень учителя учениця або учень використовують:
Джерело
повідомлень

Світові та
звукові сигнали

Опрацювання
повідомлень

Результати
опрацювання
повідомлень

Світові та
звукові рецептори

Залежно від уважності на уроці, правильності опрацювання сигналів,
наявних у пам’яті математичних знань, учениця або учень усвідомлює
зміст повідомлень учителя. Кажуть, що вона або він отримав інформацію
про математичні обчислення, які пояснював учитель. Цю інформацію вона
або він збереже у своїй пам’яті.
Якщо потрібно буде використати набуту інформацію для усної відповіді

або запису відповіді в зошит, учениця або учень, після відповідного опра-
цювання, здійснить передачу повідомлень з використанням, наприклад, органів мовлення.

ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ

 Нагадаємо, що інформаційними процесами називають процеси,

що здійснюються над повідомленнями.

Розрізняють також і більш складні інформаційні процеси, такі 

використання, групування, розповсюдження, сортування, кодування.  Складні процеси базуються щонайменше на двох основних процесах.

Так, у 9-му класі ви ознайомилися з поняттям «інформаційна безпека».

Для її забезпечення потрібно вжити низку заходів для захисту повідо-
млень користувача. Серед таких заходів можуть бути:

• резервне копіювання зі збереженням даних на окремому носієві (передавання та зберігання повідомлень);

• шифрування даних ( повідомлень);

• обмеження доступу різних користувачів до даних (повдомлень)


Тема 2. Інформаційні системи як важливі складники й ознаки сучасного суспільства. Сучасні інформаційні технології та системи.

Завдання:

  1. Опрацювати теоретичний матеріал, знизу за посиланням
  2. Записати конспект в зошит
  3. Виконати тести  


https://www.youtube.com/watch?v=CIQzPcWmikA

https://www.youtube.com/watch?v=4RHnBdQgKnI


https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7561954






Немає коментарів:

Дописати коментар