інформатика 7/22

 10.03.2023

Урок 3

Тема. Людина в інформаційному суспільстві. Проблеми інформаційної безпеки

Завдання:

  1. Опрацювати теоретичний матеріал, знизу за посиланням
  2. Записати конспект в зошит
  3. Виконати тест (2 посилання)


https://www.youtube.com/watch?v=ieNdHb0cfBo


https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1485043


 Історичний період розвитку людського сус­пільства, у якому ми живемо, описують як ін­формаційну еру, або ін­формаційну епоху. Цей період протягом життя практично одного-двох поколінь змінив собою індустріальну епоху. Якщо індустріальна ера базується в основному на виробництві й роз­поділі енергії, то інформаційна заснована на мікроелектронних інформаційних і комуніка­ційних технологіях та генній інженерії. Новий етап розвитку цивілізації відрізняється тим, що його рушійною силою стали цінності, ство­рені знаннями. Передумови інформаційної ери заклала інформаційна революція, досягнення якої уможливили створення складних техніч­них систем, що дозволили опрацьовувати про­сто величезні порівняно з попередніми роками обсяги інформаційних даних.

    Наслідки інформаційної революції зумовили докорінні зміни в усіх сферах життя людини. Разом із розвитком інформаційного суспільства відбувся перехід від пріоритету виробництва до економіки послуг, в осно­ві якої лежить не виробництво товарів, а надання послуг. У сфері культу­рі виникає й розвивається «масова культура», низка субкультур зі своїми унікальними характеристиками, кіберспорт тощо. Зростає популярність соціальних мереж та інтернет-ЗМІ. Новітні засоби соціальної взаємодії, зростання ролі засобів масової інформації в організації суспільства ство­рили нові форми правління суспільством — нетократію та медіакратію. Зростання ролі та соціального впливу інформації призвело до появи ново­го виду війн — інформаційної війни. Основною цінністю для суспільства взагалі й окремої людини зокрема поступово стають інформаційні ресурси. Це, у свою чергу, спричинює потребу в уточненні поняття інформація.

Інформацію як об’єктивне явище можна розглядати й за такими ознаками:

  • це самостійна виробнича галузь, тобто вид економічної діяльності;
  • це невід’ємний фактор будь-якого виробництва, який є фундамен­тальним ресурсом кожної економічної системи;
  • це інформаційний товар, який лежить в основі створення інформацій­ного продукту або інформаційної послуги й виступає як матеріальний товар, що визначається не вартістю, а монопольною ціною через рівно­вагу попиту і платоспроможності покупця;
  • це елемент ринкового механізму, який поряд із ціною й корисністю впливає на визначення оптимального стану економіки та її рівноваги;
  • це один з найважливіших факторів у конкурентній боротьбі. Інформа­ція впливає на ефективність виробництва без фізичного збільшення традиційних ресурсів; діє на суб’єктивний фактор виробництва — лю­дину, її характер, особливості; прискорює процес виробництва завдя­ки зменшенню періодів виробництва та обігу.

    Виходячи з такого розуміння інформації, визначимо основні ознаки інформаційного суспільства.

  • Перетворення інформації на найважливіший економічний ресурс, що має глобальний характер і забезпечує підвищення ефективності, зрос­тання конкурентоспроможності та інноваційний розвиток суб’єктів господарювання. Провідним видом власності стає власність людини на інформацію як духовний продукт; знання та інформація набувають властивостей товару. Перетворення інформаційної сфери на фунда­мент, основу всіх видів економічної діяльності у XXI ст.
  • Інформаційне суспільство є видом відкритого суспільства, що харак­теризується доступністю інформації для громадян; зростання ролі інформаційного менеджменту в управлінні суспільством та різними сферами життя.

    Інформація розвивається за своїми законами, не пов’язаними з реаль­ними фактами (неправдива інформація здатна вносити серйозні зміни в життя людей та суспільно-політичні процеси).

    Таким чином, інформаційне суспільство — це суспільство, в якому більшість працюючих зайнято виробництвом, зберіганням, опрацюван­ням та розповсюдженням інформаційних даних.

Крім позитивних моментів інформаційного суспільства можна виді­лити й небезпечні тенденції:

  • усе більший вплив на суспільство засобів масової інформації;
  • інформаційні технології можуть зруйнувати приватне життя людей та організацій;
  • існує проблема відбору достовірних інформаційних даних;
  • багатьом людям буде важко адаптуватися до середовища інформацій­ного суспільства;
  • існує небезпека розриву між людьми, що займаються розробкою інформаційних технологій, і споживачами.

Що таке інформаційна безпека та які існують загрози інформаційної безпеки?

Загрозою інформаційної безпеки називають будь-які обставини або події (атаки), що можуть бути причиною порушення цілісності, конфі­денційності або доступності інформації (мал. 12) та створюють небезпеку життєво важливим інтересам особистості, суспільства й держави в інфор­маційній сфері.


Спробу реалізації загрози щодо комп’ютерної системи або мережі на­зивають атакою (хакерською атакою, кібератакою).

    Хакерська атака — дії кібер-зловмисників або шкідливої програми, спрямовані на захоплення, видалення або редагування інформаційних даних віддаленої системи, отримання контролю над ресурсами системи або на виведення її з ладу.

Цілісність — стан, при якому дані, що зберігаються в системі, точно відповідають даним у вихідних документах. Тобто коли інформація не містить в собі навмисно зруйнованих чи спотворених частин.

    Приклад порушення цілісності: перекручування фактів засобами масової інформації з метою маніпуляції громадською думкою.

    Конфіденційність — стан, при якому інформація не може бути отри­мана неавторизованим користувачем або процесом.

Приклад порушення конфіденційності: отримання зловмисниками доступу до даних користувача в реєстрі банку; навмисне розголошення даних користувача співробітниками банку.

 Доступність — стан, при якому потрібний інформаційний ресурс пере­буває у вигляді, необхідному користувачеві, у місці, необхідному корис­тувачеві, і в той час, коли він йому необхідний.

    Приклад порушення доступності: недоступність можливості придбан­ня квитків на потяг через атаку на базу даних або сайт залізниці.

    Загроза інформаційній безпеці, як і будь-яка загроза складається із суб’єкта (порушника, користувача, окремого громадянина чи підпри­ємства), об’єкта (сайт, сервер, база даних чи документ) та вектора атаки (викрадення паролю, соціальна інженерія та інше) та може бути внутріш­ньою або зовнішньою.

    Бувають і випадки, коли до порушень призводить помилка або халат­не ставлення працівника до інформації, якою він оперує. Прикладом та­кого порушення можуть бути випадки, коли працівники залишають важ­ливі документи у громадському транспорті.

Що розуміють під захистом інформації?

Захист інформації — це сукупність заходів, спрямованих на запобігання порушенню конфіденційності, цілісності, доступності інформації. Напри­клад, від несанкціонованого доступу, використання, оприлюднення, руйну­вання, внесення змін, ознайомлення, перевірки, запису та читання.

Тобто для того, щоб правильно побудувати систему захисту інформа­ції, необхідно дати відповідь на декілька питань:

  • яку інформацію необхідно захищати;
  • як зловмисник може отримати до неї доступ;
  • яким чином можна перешкодити зловмиснику?

    Кожен метод захисту інформації забезпечує окремий аспект безпеки, але майже завжди вони використовуються комплексно.

    Технічний метод захисту інформації — забезпечує обмеження досту­пу до інформації апаратно-технічними засобами (антивіруси, фаєрволи, маршрутизатори, токіни, смарт-карти тощо).

 Інженерний метод захисту інформації попереджує видалення, до­ступ або редагування інформації внаслідок навмисних дій або природного впливу інженерно-технічними засобами (обмежувальні конструкції, охоронно-пожежна сигналізація).

    Організаційний метод захисту інформації попереджує доступ на об’єкт інформаційної діяльності сторонніх осіб за допомогою організацій­них заходів (правила розмежування доступу).

    Криптографічний метод захисту інформації попереджує доступ за до­помогою математичних перетворень повідомлення (шифрування повідо повідо­млень, які відсилають, хешування паролів).

Як держава та людина піклуються про інформаційну безпеку?

    Для забезпечення захисту громадян кожна держава будує відповідну інформаційну політику щодо інформаційної безпеки. Інформаційна по­літика держави спрямована на захищеність життєво важливих інтересів людини, суспільства й держави від спричинення шкоди через: неповно­ту, невчасність і невірогідність інформації, що використовується; нега­тивний інформаційний вплив; негативні наслідки застосування інформа­ційних технологій; несанкціоноване розповсюдження, використання й порушення цілісності, конфіденційності та доступності інформації

 В Україні політика гарантування інформаційної безпеки регламентуєть­ся цілою низкою законодавчих актів та будується на таких принципах:

  • відповідальність за збереження інформації, її засекречування й роз­секречування;
  • забезпечення доступу до інформаційного ресурсу з урахуванням ви­значених Законом прав власності на цей ресурс;
  • регламентація прав, обов’язків і відповідальності всіх суб’єктів ін­формаційного простору;
  • відповідальність за збереження й використання персональних даних та конфіденційної інформації;
  • захист від хибної, викривленої, недостовірної інформації; контроль за створенням і використанням засобів захисту інформації; захист внутрішнього ринку від проникнення неякісних засобів інфор­матизації та інформаційних продуктів.

Основним законодавчим актом в Україні, який регулює забезпечен­ня захисту інформації, що належить особистості (громадянину), є Закон України «Про захист персональних даних». Цей Закон регулює правові відносини, пов’язані із захистом й обробкою персональних даних, і спря­мований на захист основоположних прав і свобод людини й громадяни­на, зокрема права на невтручання в особисте життя, у зв’язку з обробкою персональних даних.

Як забезпечити захист інформації окремої людини?

    Обов’язок кожного громадянина — знати та розуміти, якою інформа­цією він володіє і як необхідно з нею поводитися. Дуже часто відсутність у людей основних понять про особисту інформацію призводить до неприєм­них наслідків, через що надалі вони можуть легко стати жертвою шахраїв або зловмисників.

    До персональних даних відносять відомості чи сукупність відомос­тей про фізичну особу, яка ідентифікована, або дозволяють конкретно ідентифікувати її. Прикладом персональних даних є прізвище, ім’я, по батькові, адреса, телефони, паспортні дані, національність, освіта, сі­мейний стан, релігійні та світоглядні переконання, стан здоров’я, мате­ріальний стан, дата й місце народження, місце проживання та перебу­вання тощо, дані про особисті майнові та немайнові відносини цієї особи з іншими особами, зокрема членами сім’ї, а також відомості про події та явища, що відбувалися або відбуваються в побутовому, інтимному, товариському, професійному, діловому та інших сферах життя особи (за винятком даних стосовно виконання повноважень особою, яка займає посаду, пов’язану із здійсненням функцій держави або органу місцевого самоврядування) тощо.


Отключить проверкуПремиальные предложения

Немає коментарів:

Дописати коментар